Monday, March 09, 2009

Hugo & Vente, Blinke!

Hugo er en biografi om en heronimisbruker og uteligger i Oslo. Forfatterene (Simen Sætre) har fulgt Hugo i gjennom et år på gata. Hvordan han tigger penger til heroin, selger =Oslo, og hvorfor han havnet på gaten.
Det som er litt facsinerende med Hugo er at han har normale og oppgående foreldre. Han har hat en helt normal oppvekst.
Jeg lært mye om tiggerene her i Oslo, synes boka var intressant. Betalte bare 49,- for boka på Bokklubben i Nydalen og det var den verdt.


Vente, blinke av Gunnhild Øyehaug er kåret til å bli årets roman. Jeg var litt skeptisk i utganspunktet siden boka er skrevet på nynorsk. Men, det gikk overraskene greit. Man kom fort inn i det.
Boka basere seg på fem historie, som er vid forskjellige fra hverandre. Sigrid er min favoritt ;-) Forfatterene har baserte seg på en nokså "friskt" språk. 
Jeg synes noen ganger at boka var litt teit, mens andre ganger var den hysterisk pinlig og morsom (situasjoner du kjenner deg igjen i). 

5 comments:

fru Storlien said...

Takk for fine boktips! jeg sliter også med nynorsk, etter ni års overdose i grunnskolen. Har etterhvert begynt å nærme meg språket igjen, så denne får jeg vel prøve meg på!

Anonymous said...

Nå fikk jeg lyst å lese disse. Takk for tipsene!!

Spis, løp, les said...

Ikke sant den var fin? Kan forresten anbefale Seierherrene av Roy Jacobsen også hvis du ikke har lest den :-)

Anonymous said...

Hei!

Lurte på om du har solgt hunter støvlettene dine? Så at du sa at du hadde noen i str 37 og at du ville selge dem, på mote.no. Hvilken farge er de i? :)

Om du kan svare i bloggen min, er det fint. Glemmer gjerne hvor jeg har kommentert og slik :/

Anonymous said...

Hei!

Lurte på om du har solgt hunter støvlettene dine? Så at du sa at du hadde noen i str 37 og at du ville selge dem, på mote.no. Hvilken farge er de i? :)

Om du kan svare i bloggen min, er det fint. Glemmer gjerne hvor jeg har kommentert og slik :/