Tuesday, April 14, 2009

Bøker lest i mars

Kollektiv selvmord av Arto Paasilinna er en bok med svart humor. Jeg hadde veldig store forhåpninger til denne boka siden kjæresten hadde lest denne med mye latter da vi var i Afrika i fjor. Så jeg gledet meg stort!
Siden han hadde fortalt meg de fleste høydepunktene i boka, ble den ikke den største opptureen for meg. Den er lettlest, morsom og grei å lese. Veldig annerledes fra mye annet jeg har lest.
Tett inn til dagene av Mustafa Can handler om forfatterene selv skrive om sin mor som ligger dødsyk. Han skriver om oppvekst med foreldre fra Tyrkia, og hvordan det var å vokse opp med en mor som ikke kunne svensk og om hvordan han skammet seg over moren.
Jeg likte denne boka utrolig godt. Jeg virkelig levde meg inn i hans opplevelse. Hvordan det var å vokse opp som innvandrer barn uten særlig med penger, og foreldre som stadig hadde stort savnt om å flytte tilbake til hjemlandet. Anbefales!

4 comments:

linda-mari said...

Huff, jeg burde virkelig begynne å lese igjen.

Marta said...

jeg elsker å lese, den første virket morsom.!:)

Anonymous said...

Oooo, takk for tips! Må nesten ta ibruk lånekortet mitt:)

Sv: Ja, jeg drømmer egentlig at jeg er gravid hele tiden, men da pleier det å være sånne "Oh, får en baby, en gal dame stjeler den", og sånne litt usannsynlige ting. Så denne var egentlig ganske ekkel, ettersom jeg bare drømte at jeg sov med stor mage:P

Renate said...

Takk for tips :) Må bli flinkere til å lese igjen.