Friday, February 26, 2010

Kultur i februar


Hustyrannen skal jeg se i kveld, det er med andre ord tredje teaterforestillingen på tre uker!
jeg så Verdiløsemenn i fjor, som er skrevet av samme regissør, Joakim Nilsen.
Dette er mer moderne teater med svart humor, jeg likte veldig godt Verdiløsmenn så jeg regner med at dette er minst like bra ;-)


Fanny og Alexander så jeg på tirsdag, utsolgt forestilling i LANG tid denne gang også. Det skjønner jeg godt. En glittrende forestilling, med mange av de kjente skuespillerene på scenen. Jeg nevner: Kåre Conardi, Nils Ole Oftebro, Pia Tjelta, Sverre Anker Ousdal, Mari Maurstad, Kari Simonsen, Kjersti Holmen osv. Da må det jo bli bra, og det var det også.
Stykket handler kort fortalt om om et velstående søskenpar i familen Ekdahl der de mister faren sin under oppsetningen av Hamlet. Moren gifter seg på nytt med en meget streng biskop. Ungene blir en dag kidnappet av en jøde, og moren ønsker å går i fra biskopen.



Måken av Tsjekhov var jeg og en vennine og så forrige uke på Amfiscenen til Nationaltheateret. Jeg var så heldig å være med da hennes mann hadde blitt syk. Forestillingen har vært utsolgt i lang stund, og dette var siste forestilling. Snakk om flaks!
Historien handler om mennesker i ulike livssituasjoner prøver å finne lykken, men ingen finner den. Det ender tragisk med at sønnen i huset tar livet av seg selv.
Lise Fjeldstad spillte sin siste rolle som skuespiller i Måken.


God helg til alle som er innom, her er det full snøstorm og jeg kan ikke se ut av vinduene fordi de er gjendekket av snø. Sjefen kunne fortelle at det var -28 grader nede i bakken her i morges. Hurra for vinter...ehh...

No comments: