Friday, April 09, 2010

Matmuffins

I går hadde vi matmuffins til middag, veldig gode og lette å lage. De er like gode til lunsj eller i matpakken til skolebarn.

Oppskriften:
3 egg
50g smeltet smør
3-4 dl grovt mel (jeg bruker en ferdig blandin, blå pose og 1 dl vanlig hvetemel)
1 dl havregryn
2 ts bakepulver
1,5 dl melk
1 pk ferdig oppskjært skinke
1 pk revet ost
1 løk (eller purre, jeg brukte en blanding)

Krydder, her kan du bruke det du liker. Jeg bruke:
Salt
Presset hvitløk
Chilli explosion
Provence krydder

Smelt smøret og ha i melken.
Pisk eggene sammen, før du har i hvetemelet, bakepulver og havregryn.
Hell i melke-smør blandingen, rør godt sammen.
Tilsett skinke, ost, løk og krydder.

Hell røren i store muffinsformer eller et muffinsbrett. Jeg sparte litt av skinken og osten, som jeg brukte til å strø opp på muffinsene.

15-20 min i 220 grader.

Er du en stor familie eller vil ha noe å fryse ned, så lage en dobble deig.

Jeg synes kansje at muffinsene ble litt kompakte, lurer på om litt gjær og heving ville gjort seg?

No comments: