Friday, February 18, 2011

Gambia & Senegal

Dette innlegget er skrevet for noen år tilbake, vi var i Gambia og Sengal vinteren 2008. Når jeg leser innlegg i etter tid virker det som at vi ikke var fornøyd. Vi stod i mellom Egypt eller Gambia, og da ble valger Gambia. Nå når jeg tenker tilbake var det en deilig ferie, det var utrolig varmt 30-35 grader, utrolig god mat og billig. Det kostet rundt 7 kr for en flaske lokal øl, vi brukte 250kr per dag for begge to (seks måltider med drikke). Jeg synes også at maten i Gambia er noe av det beste jeg har spist. det som også var deilig var at vi hadde nesten hele stranda for oss selv i motsetning til de som bodde i Senegambia. Jeg hadde aboslutt reist tilbake for en "ligge på ferie og spise godt mat ferie".
Jeg leste nettopp at Ving ikke flyr direkte til Gambia lenger, så da er prisen noe helt annet enn det vi betalte (6000kr for to stk, i to uker).
Gambia har vært mye i meida i det siste mtp. overgrepssaken, vi har ingenting negative å si om Gambia (og så selvsagt heller ikke noe sånnt). Det eneste "lugubre" vi så var godt voksne kvinner som fant seg menn fra Gambia....
Gambia har vært kjent for akkurat det.

Jeg har fått masse spørsmål om Gambia og hvordan det var der.

I stedefor å skrive det samme mange ganger og svare hver enkelte, så legger jeg ut et innlegg her.

Vi dro med Ving til Gambia, og bodde i område Kotu. Hotell vi lå på het Bakotu hotell.
Det er et lite hotellet, men veldig hyggelig. Hotellet har et greit basseng og helt greie rom, vi var i hvertfall kjempe fornøyde. De aller fleste som reiser til Gambia velger Kololi eller Senegambia hotell, vi prøvde også å få plass på Senegambia hotelle, men det var helt fullt. Jeg er kjempe glad for at vi ikke fikk det!!
Grunnen til det er at Senegambia ligger i et området hvor mange av hotellene ligger, blandt annet Senegambia og Kairabia, og flesteparten av resturantene ligger der.

Vi synes det var veldig greit å kunne oppsøke Senegambia område når vi selv ønsket der, for å ikke bli nedtråkket av "bumstere" og turister.

I vårt område var det mye mer rolig, vi spist rundt på hotellene og dro til Senegambia/Fajara når vi ville det.
Taxi til Senegambia koster med turisttaxi 300 dalasi og lokaltaxi 50 dalasi.
I Senegambia ligger også den minibanken som er mest stabil (de finnes kun 4 minibanker, og de andre fungerte omtrent aldri). Så ta ut penger når du er der (eller aller helst før du drar)!
Av aktiviteter var vi i:  Katchikally korkodille park, Biljio forest park, en tur til Senegal, markedet i Banjul, tremarkedet i Bakau og stranda selvfølgelig :-)
Det skal også være en annen stor natur park også der, Abuko Nature Reserve. Men der var ikke vi.

Scantours (ikke Ving) har tur til krokodilleparken,tremarkedet i Birkama og Abuko Nature Reserve på en og samme tur . Denne turene ville nok jeg dratt på om vi skulle gjordt noe annerledes.

Vi dro med Scantours til Senegal, den turen vil jeg ikke anbefale. Hele opplegge var rimelig dårlig. Jeg ville ikke dratt til Senegal med Ving heller, men på egen hånd. Tatt en research før jeg hadde dratt og funnet ut hva dere vil se i Senegal. Vi ville blandt annet dratt til Dakar, en taxisjafør skulle ha 8000 dalasi, så det er ikke mye!

Om jeg vil anbefale Gambia og Senegal til noen andre?
Det kommer helt ann på hva du forventer deg og hvor bereist du er. Jeg har reist en del og for meg ble det ALTFOR turistifisert. Ikke forvent dere noe eksotisk..så vi var nok litt skuffa. Til tross for at vi reiste litt rundt. Alle skal ha penger fra deg. Jeg bor i Oslo og er vant til litt av hvert, så jeg tok det greit..men så andre turister som var rimelig sjokkerte.
Jeg ble lei at de hele tiden maste. Så jeg klikket til slutt på en gjeng med bumster og lurte på hvorfor de ikke kunne gjøre noe fornuftig i stede for å stå der å mase..Da ble det stille gitt... *fnis*

Vi spiste veldig masse god og billig mat. Var ikke en eneste dag vi fikk dårlig mat.

Bildet er fra ferja fra Gambia til Senegal, de hadde med seg de utroligste ting. Alt fra geiter til madrasser.

Krokodilleparken, liten park, tar kort tid å gå igjennom hele.
 Kloakken fløyt i dette fattige området (like ved krokodilleparken), det luktet helt forferdelig. Her fikk vi virkelig se hvordan de bodde og arbeidet.

Bilder fra apeparken, her likte vi oss veldig godt.

1 comment:

kate tyler said...

hei,hva med kl fire torsdag?