Saturday, March 05, 2011

Lavkarbo/LCHF

Mama lupe's tortilla lefser inneholder kun 3karbo per lefse. Jeg har bestillt disse fra en dansk nettbutikk. De har ikke kommet enda, så jeg har ikke fått smakt på de. Mange sier at disse er knall gode, så jeg gleder meg.

Fra en svensk nettstide bestille jeg nuddler uten karbohydrater, de har heller ikke kommet. I følge de som har smakt nuddlene, smaker de ingenting. Med andre ord akkurat som vanlig nuddler/pasta.

Jeg spiser LCHF kosthold, dvs. at jeg spiser rundt 15-20g karbohydrater i løpet av en dag. Det har ikke vært noen utfordring til nå, og jeg har ikke hat noen utskeielser.
Det eneste jeg savner litt er frukt, jeg er ekstremt glad i frukt. Men bringebær, blåbær eller jordbær med fløte fungere fint det og!

En dag er cirka sånn for meg:
Frokost: egg og bacon,  pannekaker (laget av fløte, egg, fiberhusk, stevia og mandelmel) eller avokado med seterømme og paprika.
Lunsj: Salat eller middagsrester
Middag: fisk/kjøtt/kylling og brokkoli(eller andre grønnsaker, ikke mais el. gulrøtter).
Hvis jeg er sulten tar jeg en Atkins bar.

Jeg er heldig som bor i Sverige, hvor man har en helt annen lunsjkultur enn i Norge. Jeg har aldri sett så mange freshe og gode salater. Ingen problem å spise sunt!! 

Andre tips: Skyr blandet med kremfløte, pisket kremfløte med cottage cheese og bringebærsaus (bringebær og sukerin i blender).

Som snacks i helgene spiser jeg Bacongull, 70 % sjokolade (Freia har mange i denne serien, men kun èn som er 70 %) og Pepsi max.

I tillegg trener jeg en hel del, har ikke hat problemer med holde ut på dette kostholdet. Tvert i mot!
Jeg er heldig som ikke er spesiellt glad i pasta, ris eller poteter. Men gjæbakst derimot...
I morgen skal jeg prøve meg på LCHF fastelavensboller.

Det er viktig å ikke se på dette kostholdet som er ork, eller tenke på alt man ikke kan spise. Da kan man bare gi opp. Det går heller ikke ann å kjøre halvveis LCHF, da kan man risikere å gå opp i vekt.

Lavkarbo er MYE mer enn å kutte ut brød, past og ris.

3 comments:

Anonymous said...

Så morsomt at du og lever på lchf! Har gjort det (litt av og på) siden april i fjor. Er kjempeherlig! Elsker å ikke føle meg oppblåst og ekkel på kveldene.
Akkurat nå sitter jeg å spiser krydderkake med krem og en kopp te.. Mmmm..

Håper du har det fint i Stockholm søta! (selvom du er hjemme i Norge nå)
Vi får snakkes på msn en dag!

Suss og klem fra meg! (Linn/Bella ;))

Vibbis said...

Wow, så flink du er!
Takk for cortado tips ; )

Strikkelaura said...

Linn: Har du? Du må gi meg noen tips da. Favoritt oppskrift osv, tar gjerne oppskrift på krydderkake..mmm :)
Må ta en msn prat en dag :D

Vibbis: Takk :)