Sunday, November 20, 2011

Boller

Bolleoppskriften min var etterlyst.
Jeg er ikke så nøye når jeg baker, slumper litt her og der. 
Men her kommer cirka oppskriften:

7-8 dl hvetemel/speltmel (jeg hadde bare speltmel..)
2-3 dl melk (Jeg hadde ikke nok melk og tok litt lunket vann i)
1 pk tørrgjær (bruk helst fersk gjær for søte deiger)
100g sukker
1 ts malt kardemomme
1 ts vaniljesukker
100g smør (romtemperatur)
litt salt (vri om på saltkverna et par ganger)
1 egg
Nok rosiner (mine var utgått på dato, men smakte godt for det om!)
Legg rosinen i varmt vann.
Blandt alt det tørre sammen, ha i tørrgjæren.
Ha i melk/vann og elt på lavstyrke i 5-10 min. Skjær smøret i terninger, ha i litt og litt (obs: det skal ikke smeltes!). Hell vannet av rosinen i en sil.
Ha i rosinene, rør forsiktig slik at rosinene ikke blir knust.
Rør til deigen er smidig og slipper bollen. Hev deigen i 45-60 min.

Trill boller, mine veier rundt 100-120g per stk., jeg veier opp "deigklumper". Sett bollene under plast og la de heve i hvertfall 30 min.  Pensle bollene med sammenvispet egg.
Stekes på 200g i cirka 12 min.

La de avkjøles på rist.

No comments: