Friday, February 10, 2012

Asiatisk salat

Jeg hadde lyst på salmalaks her en dag, og kom over en oppskrift i et eller annet magasin. Jeg har endret på den, til slik jeg vil ha den. I følge Sambo er dette den beste salaten han har fått på lenge. Denne var kjempe god, men neste gang dropper jeg risnudler og tilsetter heller noe gryn.

Du trenger:
En bit Salmalaks
Så mye du vil ha av Risnudler/bokhvete/speltperler/byggris
2 stk Vårløk
Salatblanding (jeg brukte den med spinat, ruccola og noen andre blader)
1/2 Chili
2 cm Ingefær
2 ss Sesamfrø (rist de litt i en tørr panne)
3 ss Sesamolje
5 ss Olivenolje
2 ss Soyaolje
1-2 Lime avhengig av hvor mye syre du vil ha

Slik gjør du:
Kok risnudler/bokhvete/speltperler/byggris (jeg bruke risnudler, det vil jeg ikke bruke igjen. Synes ikke det var noe særlig godt, og de inneholder ingen næring).
Bland sammen dressingen (oljene), rasp i ingefær, skvis i limen og ha i hakket chili og hvitløk.
Legg opp salaten i to store tallerkner, skjær salmalaksen i små biter, ha over sesamfrø, bland i risnudler og hell dressingen over. Vend et par ganger.


Jeg har ikke vært i form siden jeg kom hjem fra India, og i dag har det vært den verste dagen. Både med hodepine, migrene, vondt i halsen og en kropp som verker i alle kriker og kroker. Har brukt store deler av dagen i senga, godt jeg akkurat har investert i en Kindle. Mer om den senere.
Jeg fikk også en real makeover hos frisøren i går, har lagt inn sjokoladebrune striper i håret. Skvetter litt når jeg får forbi speilet ;-)
Ser frem til en rolig fredag, har nesten ikke sette Sambo denne uka, vært mye jobb på han stakkar. Håper formen min blir bedre til i morgen, for da bærer det til fjelles og feiring av svigermors 60 års dag. Ha en fin fredag!!




No comments: