Tuesday, March 13, 2012

No knead bread + besøk



Søndag hadde vi lunsjgjester, og ha måtte jeg bake fersk brød.
Dette er tredje gang jeg baker No knead bread, og det blir bare bedre og bedre. Bruker som jeg alltid gjør, det jeg har i skapet. Denne gangen ble det:

550g hvetemel
50g kruskali
1/4ts tørrgjær
5 dl vann
(siden vi hadde barn på besøk, droppet jeg saltet)

Slik gjør du:
Rør sammen alle ingrediensen kvelden før, bruk en slikkepott og rør det sammen til en løs deig. La det stå inntil to timer før du skal spise det. To timer før tar du et bakepapir med litt mel på, "velter" ut deigen og "bretter" den noen ganger, før du har den tilbake i bollen.
Etter 1.5t setter du ovnen din på 250grader, og etter 1t setter du i jerngryta med lokk. Etter 30 min tar du grya ut og "velter" brødet/deigen opp i. La det steke i 30 min med lokk på, før du senker til 220 grader, tar av lokket og lar det stå i cirka 15 min.
Husk å ha masse mel i gryta, brødet sitter veldig godt fast. På søndag mistet mitt brød bunnen ;-)



Både 2 åringen vi hadde på besøk og mammaen hans med en liten lillebror i magen likte brødet ;-)

No comments: