Monday, March 12, 2012

Suppemandag

 I tilegg til dette hadde jeg: èn pose med byggryn og krydder.

(Foto: strikkelaura)

Dagens supper var linsesuppe, laget etter eget hodet. Jeg må være ærlig å si at den ble kjempe god!
Prisen er cirka 15 kr per person, så billig er det også.

Du trenger (to voksne og to barn..evt en lunsj dagen derpå):
2 løk
2 hvitløksfedd
1 pakke med linser (se bildet)
1 pakke hakket tomater
1 liter vann
2 buljongterninger
Salt, pepper, spiskummin, paprikakrydder (bruk det du har).

Slik gjør du:
Hakk opp løken og surr den i litt olje, press i hvitløksfeddene. Ha i tomater og (skylte) linser. Hell i vannet og to buljongterninger. La det hele koke i cirka fem minutter. Mos alt med en stavmikser, før du har opp i byggrisen (er det boil in bag, så hell de ut av posen) og tilsett krydderet. La det koke i 10-15 min. Press i sitron (det glemte jeg da...).

Kjempe godt med kokte egg i, men det hadde ikke vi i kjøleskapet. Dette er en supper jeg laget etter hva vi hadde. Brødkrutonger og spirer er også kjempe godt til.

No comments: