Thursday, July 02, 2009

Nytt syn

(Foto: Strikkelaura)

I går gjennomførte jeg laseroperasjon av øyene mine. 
Jeg hadde ikke gruet meg noen ting på forhånd, det eneste jeg så frem til var å slippe og bruke linser/briller. Jeg har slitt en del med tørre øyer den siste tiden, jeg kunne bruke opp til tre par linser om dagen.
Selv operasjonen tok bare 90 sekunder!!! Jeg var totalt tid inne på operasjonrommet i 3 minutt. Det eneste som var litt ubehagelig var da de tok ut vakumet av øyet, da presser det litt mot beinet ved siden av øyet. Den prosessen tar 20 sekunder.
Det som også var litt rart var da kirurgen flyttet på horhinnen, for å slippe laseren til. Da luktet det svidd hår, hehe. Så la kirurgen hornhinnen på plass igjen. Da jeg var ferdig og skulle reise meg opp, turte jeg ikke å åpne øynene i tillfelle det skulle gjøre vondt, men så sa sykepleieren at jeg skulle åpne øyene. Det var en syk opplevelse, jeg så klart...helt klart!! Det kan ikke beskrives.

Vi gikk på rekke og rad inn på samlebånd, det var cirka tre-fem stykker forann meg i kø. Etter operasjonen måtte jeg ligge i en hvilestol med øyene igjen i 30 minutt, mens jeg lå der dryppet en sykepleier meg med smertestillende. 
Jeg fikk skikkelig adrenalinkick, hadde ikke sjangs til å slappe av eller og sove. Ville bare ut å løpe, hehe!

Vurdere du å ta lasereoperasjon eller i tvil, sier jeg bare èn ting, JUST DO IT!!! ;-)
Jeg operert meg på Memira på Majorstua, www.memira.no og metoden jeg benyttet meg av heter Femtesecondo.

Jeg ser kjempe skarpt, har ikke noe vondt. 
Har du noen spørsmål, så bare spør.

12 comments:

Natalie said...

Spennende, må sikkert være utrolig deilig og ikke bruke linser eller briller nå!

Unknown said...

har å gått i tankene på å gjøre det der.. begynner bli så forbanna trøtt på å bruke linser å briller. Har sett dårlig i 19år o_O men så gruer jeg meg for at det skal gjøre vont.. skremte opp meg selv med å se på nån youtube film når de hadde laser operasjon på noens øye hehe..
Var du nødt til å betale mye?
Og hvor dårlig syns hadde du føre du tokk operasjonen?
Mvh Anna

Camilla said...

Heldig du er som slipper briller/linser nå!
Har også lyst å ta laseroperasjon. Hvor mye kostet det? :)

Anonymous said...

ååh, lurer på å gjøre det selv!
Heldige deg som slipper alt av linser og briller...

Ida said...

Vurderer det jeg også.. Virker bare litt skummelt :) Hvilken styrke brukte du i linser før operasjonen?

Strikkelaura said...

Natalie: Ja, det er helt absurd!!

Anna: Jeg tittet også innom youtube, det virket ganske mye skummlere der. Det er ikke skummelt i det hele tatt. Det tar som sagt bare 90 sekund! Man var valium før man går inn (jeg merket ingenting, jeg er sikker på at det bare var placebo, og det hele var totalt unødvendig..).
Jeg gruet meg ikke noe på forhånd, bare gledet meg til det etter på. Var så utrolig lei linser...

Det kostet 36 000kr. Du kan velge å få opptil 36mnd rentefri nedbetaling (dvs. at man får gratis penger mtp på inflasjon i Norge), da blir det ca. 1000kr i måneden. De tilbyr 10 % studentrabatt.

Jeg hadde -3 før operasjonen, ikke så ille. Men ille nok til at jeg ikke så noe uten briller/linser..

Camilla: 36 000kr

engeset: Ikke noe å lure på, gjør det!! Du vil garantert ikke angre.

Ida: Det finnes ikke skummelt! Det går så utrolig kjappt. Det er mer skummelt å gå til tannlegen eller å ha eksamen...det er skummelt det!!
Jeg brukte -3.

Nå er det dag 3 for meg, og har fortsatt ingen plager. Det er helt uvirkelig og fantastisk...

Nina og cocobongoo said...

Det er jo helt fantastisk. Jeg har også vurdert å gjøre det samme...
Grattis med "nye" øyer ;)

polaroid said...

gratulerer ;)
lurer på om jeg skal gjøre det selv når jeg blir eldre, riktignok har jeg bare +1 på begge øynene - men jeg tror det kommer til å gå dårligere med årene. ettersom alle i familien min bruker briller ;P
vet du om det har vært tilfeller der det har gått galt med noen? altså at synet har blitt enda mer svekket etter at man har tatt laseroperasjon? hvor lenge har du brukt linser/briller og hatt dårlig syn?

Strikkelaura said...

polaorid: Jeg tror aldri jeg har lest om at noen har fått dårliger syn av laser, men jeg har lest om noen som får tørre øyer, svekket mørkesyn og lysømfintlighet.
Med den metoden jeg tok skal dette ikke være noe problem.
Man skal jo huske på at det alltid er riskiko ved alle kirurgiske inngrep, men tror 99 % er med sannsynlighet at det går bra! :)

Jeg har brukt linser i 13 år, og briller så si "hele livet", begynnelse av barneskolen.
For meg virker det hele livet, var så liten da at jeg ikke kan huske meg selv uten briller/linser.

Irene said...

Gratulerer med "nye" øyne!

Anonymous said...

hvorfor ikke:)

Evert said...

Hi!

I was checking out Memira, and came across your posting. It's now been about 9 months since you got your eyes done. Are you still 100% satisfied? I am more and more considering to go for their treatment as well...

(I can read Norwegian, but am not good enough yet at writing in it...)

Greetings,
Evert